Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΣτΕ Α΄ 2125/2022: Αγωγή αποζημίωσης. Δέσμευση ακινήτου

 



ΣτΕ Α΄ 2125/2022: Αγωγή αποζημίωσης. Δέσμευση ακινήτου χωρίς συντέλεση απαλλοτρίωσης. Δικαιοδοσία πολιτικών δικαστηρίων για αξιώσεις πριν και μετά 11.6.85. Μη άρση απαλλοτρίωσης μετά από ακυρωτική απόφαση. Ευθύνη Δημοσίου και δήμου. Διαφυγόντα κέρδη


ΣτΕ Α΄ 2125/2022
Πρόεδρος: Σπ. Χρυσικοπούλου, Αντιπρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας
Εισηγήτρια: Ταξ. Κόμβου, Σύμβουλος Επικρατείας

Αγωγή αποζημιώσεως κατ’ άρθρ. 105-106 ΕισΝΑΚ. Μακρόχρονη δέσμευση ρυμοτομηθέντος ακινήτου χωρίς συντέλεση της απαλλοτριώσεως. Δικαιοδοσία πολιτικών δικαστηρίων για τις αξιώσεις πριν και μετά τις 11.6.1985. Παράλειψη τυπικής άρσεως ρυμοτομικής απαλλοτριώσεως ύστερα από ακυρωτική απόφαση. Ευθύνη εις ολόκληρον Δημοσίου και δήμου. Διαφυγόντα κέρδη.

Ανήκει στη δικαιοδοσία των πολιτικών δικαστηρίων η εκδίκαση αγωγής αποζημιώσεως κατ’ άρθρ. 105-106 ΕισΝΑΚ ως προς τις αξιώσεις από μακρόχρονη δέσμευση ρυμοτομηθέντος ακινήτου χωρίς καταβολή της δικαστικώς και της εξωδίκως-συμβιβαστικώς καθορισθείσας αποζημιώσεως που γεννήθηκαν και κατέστησαν δικαστικώς επιδιώξιμες πριν από τις 11.6.1985 καθώς και ως προς τις περαιτέρω αξιώσεις που γεννήθηκαν μετά τις 11.6.1985 και ήσαν κατά τη συνήθη πορεία των πραγμάτων προσδιορίσιμες.

Ευθύνη προς αποζημίωση εις ολόκληρον Δημοσίου και οικείου δήμου κατ’ άρθρ. 926 AΚ δημιουργείται όταν, ύστερα από δικαστική απόφαση ακυρωτική της παραλείψεως της Διοικήσεως να άρει και τυπικώς ρυμοτομική απαλλοτρίωση με τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου, ζητηθεί η γνώμη του δήμου ως προς το πολεοδομικώς αναγκαίο ή μη της διατηρήσεως του κοινόχρηστου χώρου και τη δυνατότητά του ή μη να καταβάλει αμελλητί στους ιδιοκτήτες την προσήκουσα αποζημίωση και ο δήμος δεν απαντήσει στα τεθέντα ερωτήματα εντός της ταχθείσας προθεσμίας ούτε τα αρμόδια για την τροποποίηση του σχεδίου όργανα της κρατικής Διοικήσεως μετά την πάροδο άπρακτης της προθεσμίας προβούν στις δέουσες ενέργειες και δεν εκδοθεί τελικά πράξη τροποποιήσεως του σχεδίου.

Ζημία από απώλεια μισθωμάτων διαμερισμάτων ανεγερθησόμενης οικοδομής δεν συνδέεται αιτιωδώς με την παράνομη παράλειψη τυπικής άρσεως της ρυμοτομικής απαλλοτριώσεως με τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου, καθόσον η παρανομία αυτή δεν είναι αντικειμενικώς ικανή (πρόσφορη) κατά τη συνήθη πορεία των πραγμάτων να επιφέρει το επιζήμιο αποτέλεσμα και ως εκ τούτου δεν συντρέχουν όλες οι προϋποθέσεις των άρθρ. 105 ΕισΝΑΚ και 298 ΑΚ. Και τούτο, διότι μόνη η ως άνω παράλειψη της Διοικήσεως ή μόνη η δημοσίευση της σχετικής ακυρωτικής δικαστικής αποφάσεως δεν αρκεί για να καταστήσει το ακίνητο οικοδομήσιμο, αλλά αυτό παραμένει πολεοδομικώς αρρύθμιστο και επομένως μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας πολεοδομικής ρυθμίσεώς του με την τροποποίηση του σχεδίου δεν επιτρέπεται να εκδοθεί οικοδομική άδεια. Η Διοίκηση είναι μεν υποχρεωμένη να ρυθμίσει εκ νέου μετά την άρση το πολεοδομικό καθεστώς του ακινήτου, όμως δεν δεσμεύεται να το καταστήσει άνευ ετέρου οικοδομήσιμο, αλλά οφείλει να κρίνει αποκλειστικώς με βάση πολεοδομικά κριτήρια και όχι με βάση τα ιδιωτικά συμφέροντα των ιδιοκτητών. Δεν είναι επομένως βέβαιον εάν η Διοίκηση θα αποφασίσει τον αποχαρακτηρισμό του ακινήτου από κοινόχρηστο χώρο σε οικοδομήσιμο και άρα την αποδέσμευσή του ή την επανεπιβολή της ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης ή επιβολή ρυμοτομικού βάρους και άρα την εκ νέου δέσμευση του ακινήτου


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αίτηση για δίκαιη ικανοποίηση

  Αίτηση για δίκαιη ικανοποίηση λόγω υπέρβασης της εύλογης διάρκειας της δίκης ( αρθρ. 53 έως 58 του ν. 4055/2012 ) 19/10/2017 ΔΕΑ αριθ.αποφ. 4/2017 Το χρονικό διάστημα κατά το οποίο το ένδικο βοήθημα της έφεσης κατά οριστικής απόφασης μονομελούς πρωτοδικείου, παρέμεινε  εκκρεμές στο τριμελές διοικητικό πρωτοδικείο, ενώπιον του οποίου είχε ασκηθεί, πριν παραπεμφθεί στο ανώτερο δικαστήριο λόγω αρμοδιότητας, εντάσσεται στο δεύτερο βαθμό δικαιοδοσίας.

ΤΟ ΝΕΟ ΒΙΒΛΙΟ ΑΣΤΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ

ΤΟ ΝΕΟ ΒΙΒΛΙΟ ΑΣΤΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ  Β ΕΚΔΟΣΗ ΑΝΑΝΕΩΝΕΝΗ ΠΛΗΡΩΣ  Σκοπός του βιβλίου είναι να  ενημερώσει  για το ζήτημα της αστικής ευθύνης του Δημοσίου, με ενδεικτικά παραδείγματα της νομολογιακής περιπτωσιολογίας που κρίθηκαν ως βάση της ευθύνης του Δημοσίου από την ελληνική και ενωσιακή νομολογία, σε πολλούς τομείς της κρατικής λειτουργίας.   Συγκεκριμένα εξετάζονται:   - η αντίθετη προς το Σύνταγμα νομοθέτηση, η παράλειψη άσκησης κανονιστικής αρμοδιότητος, η έκδοση μη νόμιμης εκτελεστής διοικητικής πράξεως, η πλημμελής εκτέλεση ή παράλειψη καθηκόντων, η κακή μοριοδότηση, τα αυθαίρετα ακίνητα, η παράλειψη ελέγχων   - η αστική ευθύνη του Δημοσίου από νόμιμες πράξεις των οργάνων του Δημοσίου, όπως η βλάβη στην υγεία από εμβολιασμό και οι θεμιτοί περιορισμοί στην ιδιοκτησία λόγω απαλλοτρίωσης   - η ευθύνη αποζημίωσης του Δημοσίου από έλλειψη προστασίας της ζωής και περιουσίας των πολιτών από βίαια επεισόδια ή από έλλειψη αναγκαίων αστυνομικών μέτρων προστασίας   - οι ευθύνες αποζ

Αστική ευθύνη του Ελληνικού Δημοσίου λόγω πλημμυρικού φαινομένου Μάνδρα Αττικής

  Αστική ευθύνη του Ελληνικού Δημοσίου λόγω πλημμυρικού φαινομένου στην ευρύτερη περιοχή της Μάνδρας Αττικής στις 15.11.2017 21/11/2023 Πρόεδρος: Ελένη Αγγέλη, Πρόεδρος Πρωτοδικών Δ.Δ. Εισηγητής: Ερατώ Ρεσσοπούλου, Πάρεδρος Πρωτοδικών Δ.Δ. (κατά το χρόνο συζήτησης της υπόθεσης) Έλλειψη παθητικής νομιμοποίησης του εναγόμενου Δήμου διότι δεν αποδίδονται στα όργανά του συγκεκριμένες παράνομες πράξεις ή παραλείψεις στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους – Κρίση ότι, εφόσον ο θάνατος του συγγενούς των εναγόντων έλαβε χώρα στο ορεινό τμήμα του χειμάρρου Σούρες και συγκεκριμένα στο ύψος του 33ου χιλιόμετρου της Π.Ε.Ο.Ε.Θ., δεν στοιχειοθετείται αποζημιωτική ευθύνη των εναγομένων, κατ’ άρθρα 105 και 106 του Εισ.Ν.Α.Κ., από την καθυστέρηση ολοκλήρωσης των αντιπλημμυρικών έργων στην περιοχή, προεχόντως, ελλείψει αιτιώδους συνδέσμου με τον θάνατό του. Περαιτέρω, δεν στοιχειοθετείται, εν προκειμένω, παρανομία της εναγομένης Περιφέρειας Αττικής, τα αρμόδια όργανα της οποίας πραγματοποιούσαν αστυνόμ